Wtorek
17.01.2017
nr 017 (4188 )
ISSN 1734-6827

Wiedza i edukacja



Temat: zawieszenie

Autor: bia³yjarek  godzina: 00:13
Miêdzy innymi ten brak autorytetów z dziedziny prawa ³owieckiego zatrudnionych etatowo powoduje ten ca³y bajzel prawny.

Autor: Artur1234  godzina: 00:26
Powiedzia³bym tak: Miêdzy innymi ten brak autorytetów z dziedziny prawa ³owieckiego zatrudnionych etatowo powoduje ten ca³y bajzel… w aktach normatywnych PZ£. Je¶li natomiast chodzi o b³êdy w aktach prawnych, o niezgodno¶æ ich wielu zapisów z Konstytucj± RP, to sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana, ni¿ na pierwszy rzut oka mog³oby siê to wydawaæ. Tu wina le¿y przede wszystkim po stronie polityków, przez lata toleruj±cych nieuprawnion± niezale¿no¶æ Polskiego Zwi±zku £owieckiego od Rady Ministrów. Na naszych oczach powsta³o swoiste pañstwo w pañstwie. Tak dalej byæ nie mo¿e! PS Jutro postaram siê napisaæ, co s±dzê o problemie, który przedstawi³e¶ na wstêpie. Skoro nie ma chêtnych...

Autor: nacomito  godzina: 11:56
bia³yjarek. A tak naprawdê to w czym masz problem? Je¿eli w tym, ¿e kara³ ZK, a nie S±d ³owiecki ( ewentualnie) po postêpowaniu przeprowadzonym przez RD - to masz 100% racji. Chcesz byæ karany zgodnie z prawem, to siê odwo³aj. Czasami to wychodzi na dobre, a czasami jakby mniej. Dla mnie istotniejszym jest, czy naruszenie zasad bezpieczeñstwa mia³o miejsce, czy te¿ nie.

Autor: bia³yjarek  godzina: 12:33
Nacomito. nie ma znaczenia czy by³o naruszenie zasad bezpieczeñstwa czy te¿ nie. Istota tej sprawy pozostaje zgodno¶æ zapisu §157 z innymi aktami prawnymi oraz fakt ,¿e uchwa³a o na³o¿eniu kary powinna zostaæ uchylona w trybie nadzory przez Z.O. i jak wcze¶niej pisa³em stanowisko Z.O. jest jednoznaczne uchwa³a zostanie utrzymana w mocy. Poczekajmy na opiniê Artura 1234 my¶lê , ¿e du¿o wniesie w tej sprawie.

Autor: nacomito  godzina: 13:20
Skoro nie ma znaczenia, to o co Ciebie idzie??? Jak jeste¶ niewinny, to¿ to jawne sk.....two! A jak jeste¶?! To te¿! Twoje odwo³anie powinno skutkowaæ uchyleniem uchwa³y ZK i skierowaniem sprawy do rozpatrzenia przez RD. Tak, czy siak opinia, na któr± tak oczekujesz, i tak do sprawy nic nowego nie wniesie. ZO utrzyma³ uchwa³ê ZK w mocy, wiêc obowi±zuje. Chcesz wzruszyæ zasadno¶æ decyzji ZO, masz do dyspozycji s±dy powszechne ( a mo¿e nie masz, ale ten problem wyja¶ni Ci ten, na którego opiniê z tak± nadziej± wyczekujesz). A jak ju¿ wszystkie zawi³o¶ci prawne, dotycz±ce kompetencji organów, do rozpatrywania tej kwestii zostan± wyja¶nione, to dalej pozostanie aktualnym pytanie - mia³o miejsce naruszenie zasad bezpieczeñstwa, czy te¿ nie?

Autor: bia³yjarek  godzina: 13:39
A je¶li nie by³o naruszenia zasad bezpieczeñstwa to co w Twojej ocenie siê zmieni?

Autor: nacomito  godzina: 14:08
W³a¶ciwy pod wzglêdem kompetencji organ, powinien rozstrzygn±æ, by³o czy te¿ nie, owe naruszenie. Je¿eli chodzi Ci o to, czy ZK mia³ prawo to rozpatrzeæ, to ju¿ napisa³em NIE!, Czy ZO mia³ podstawê prawn± do utrzymania uchwa³y ZK w mocy NIE! Czy mo¿esz siê odwo³aæ do sadu powszechnego? Za³ó¿my, ¿e nie wiem. Poczekajmy na opiniê , na któr± czekasz. Chcia³bym siê myliæ, ale postawiê dolary przeciwko orzechom , ¿e ta opini± nic CI nie wyja¶ni! Dowiesz siê wiele o winach polityków, u³omno¶ci prawa i wszelkiego z³a jakim jest PZ£, ale to co Ciebie gryzie zostanie Twoj± osobist± spraw±. Dopóty, dopóki tego nie zrozumiesz, ZK, ZO i "autorytety" tego forum, bêd± Ciê rozgrywa³y, tak jak im pasuje. ¯yczê pozytywnego, ostatecznego za³atwienia sprawy. Chcesz, to walcz, na Twoim miejscu bym przeczeka³. P.S. Ja nie przeczekiwa³em, ale trochê mnie to kosztowa³o D.B.

Autor: Artur1234  godzina: 15:39
Dla u³atwienia dalszych rozwa¿añ raz jeszcze… Ustawa Prawo ³owieckie: „Rozdzia³ 6a Odpowiedzialno¶æ dyscyplinarna Art. 35b. 1. Cz³onek Polskiego Zwi±zku £owieckiego bêd±cy osob± fizyczn± podlega odpowiedzialno¶ci dyscyplinarnej za przewinienie ³owieckie polegaj±ce na: 1) naruszeniu ustawy i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych; 2) naruszeniu statutu lub innych uchwa³ organów Polskiego Zwi±zku £owieckiego; 3) wykonywaniu polowania w sposób sprzeczny z etyk± ³owieck±”. Statut PZ£: „Oddzia³ 5. Postêpowanie porz±dkowe § 152 1. Za dopuszczenie siê przez cz³onków Zrzeszenia - osoby fizyczne - przewinieñ przeciwko przepisom prawa ³owieckiego, Statutu, uchwa³om organów Zrzeszenia i ko³a mog± byæ stosowane kary porz±dkowe: 1) upomnienia; 2) nagany; 3) zawieszenia w prawach do wykonywania polowania na okres do roku; 4) zawieszenia w prawach cz³onka ko³a na okres do roku”. „Oddzia³ 6. Postêpowanie dyscyplinuj±ce § 157 1. W przypadku naruszenia zasad i warunków wykonywania polowania, w szczególno¶ci przepisów o zachowaniu bezpieczeñstwa na polowaniu zbiorowym, prowadz±cy polowanie mo¿e stosowaæ ¶rodki dyscyplinuj±ce: 1) upomnienie; 2) wykluczenie z czê¶ci lub ca³o¶ci polowania. 2. O naruszeniu przepisów i zastosowaniu ¶rodków, o których mowa w ust. 1, prowadz±cy polowanie powiadamia zarz±d ko³a, a w przypadku cz³onków niestowarzyszonych b±d¼ naruszenia przepisów na terenach o¶rodków hodowli zwierzyny - w³a¶ciwy zarz±d okrêgowy. 3. Zarz±d ko³a, a w przypadku cz³onków niestowarzyszonych b±d¼ naruszenia przepisów, o których mowa w ust. 1, na terenach o¶rodków hodowli zwierzyny - w³a¶ciwy zarz±d okrêgowy, niezale¿nie od ¶rodków wymienionych w ust. 1, mo¿e zastosowaæ kary porz±dkowe przewidziane w § 152 ust. 1. 4. Od decyzji prowadz±cego polowanie odwo³anie nie przys³uguje. Na wniosek zainteresowanych zarz±d ko³a mo¿e wypowiedzieæ siê odno¶nie zasadno¶ci na³o¿onych przez prowadz±cego polowanie ¶rodków dyscyplinuj±cych”.

Autor: Artur1234  godzina: 15:43
W przedmiotowym zapisie mamy do czynienia z klasycznym pomyleniem z popl±taniem – kary porz±dkowe w postêpowaniu dyscyplinuj±cym. Dobrze, ¿e jeszcze nie kary dyscyplinarne w postêpowaniu dyscyplinuj±cym :-) Prezentujê pogl±d, ¿e § 157 ust. 3 statutu jest ra¿±co niezgodny z art. 35b ust. pkt 1 ustawy Prawo ³owieckie, a tak¿e w zasadzie z… § 152 ust. 1 statutu PZ£. Poprzednie brzmienie tego¿ § 152 ust. 1 równie¿ by³o niezgodne ze wskazanym zapisem ustawy i w³a¶nie z tego powodu, w ramach nowelizacji statutu podczas obrad XXIII KZD PZ£, zosta³o skorygowane. Niestety, po wyroku Trybuna³u Konstytucyjnego z dnia 6 listopada 2012 r. i w ¶lad za nim id±c± ustaw± z dnia 12 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo ³owieckie (isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000228), statut wyra¼nie ods³oni³ taki ogrom niezgodno¶ci jego zapisów z zapisami ustawy Prawo ³owieckie i Konstytucji RP, ¿e autorzy nowelizacji statutu nie „wy³apali” wszystkich dotychczasowych b³êdów lub zwyczajnie z premedytacj± czê¶æ z nich pozostawili. Jednym z tego przyk³adów jest w³a¶nie § 157 ust. 3. „Przepisy o zachowaniu bezpieczeñstwa na polowaniu zbiorowym” s± zawarte w rozporz±dzeniu M¦ (www.lowiecki.pl/prawo/prawo_4d.php) w sprawie szczegó³owych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz, wiêc merytoryczna ocena ich naruszania i ewentualne nak³adanie dotkliwych sankcji w zwi±zku z tym zwi±zanych, nale¿y do kompetencji s±du ³owieckiego, a nie zarz±du ko³a. Powie kto¶, ¿e § 157 ust. 3, jaki by nie by³, ale jednak figuruje w statucie i tak d³ugo jak w³a¶nie figuruje, obowi±zuje. W zwi±zku z tym zarz±d ko³a w sposób nieskrêpowany mo¿e z niego korzystaæ. No i trudno bêdzie nie zgodziæ siê z takim podej¶ciem do sprawy. Ot urok modelu bez rzeczywistego nadzoru pañstwa nad nim i nic na to na chwilê obecn± nie poradzimy. Jestem jednak g³êboko przekonany przy tym, ¿e gdyby sprawê o ukaranie w zwi±zku z § 157 ust. 3 zechcia³ rozpatrzyæ s±d powszechny (oczywi¶cie po wyczerpaniu tzw. drogi wewn±trzorganizacyjnej), a nic i nikt nie mo¿e mu tego zabroniæ, zw³aszcza w zwi±zku z chocia¿by art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, istnia³oby du¿e prawdopodobieñstwo uznania dyspozycji zawartej w § 157 ust. 3 statutu za… nieobowi±zuj±c±. Podobnie, jak sta³o siê to – co prawda w innej sprawie – w precedensowym wyroku z dnia 6 grudnia 2016 r. w sprawie sygn. VI Ka 1103/15 z udzia³em S±du Okrêgowego w Gliwicach, który podwa¿y³ moc „dyspozycji § 51 ust. 2 w zwi±zku z § 67 Regulaminu s±dów ³owieckich i rzeczników dyscyplinarnych w PZ£”. Mo¿na? Mo¿na! Nawiasem mówi±c, zauwa¿am jeszcze przynajmniej jedn± nieprawid³owo¶æ, któr± ledwie zasygnalizowa³em na samym pocz±tku. Otó¿ abstrahuj±c od wielce prawdopodobnej niezgodno¶ci art. 32 ust. 3 (forum.lowiecki.pl/read.php?f=11&i=504178&t=504178) ustawy z K (forum.lowiecki.pl/read.php?f=11&i=504181&t=504178&v=t)onstytucj±, razi mnie brak zgodno¶ci § 157 ust. 3 statutu z art. 32 ust. 4 ustawy, który nie daje przyzwolenia na ujêcie w statucie mo¿liwo¶ci stosowania w postêpowaniu dyscyplinuj±cym... kar porz±dkowych. Ba, w ogóle nie przewiduje istnienia postêpowania dyscyplinuj±cego, zw³aszcza w kontek¶cie ³±czenia go ze stosowaniem drastycznych represji. To wszystko jest jakie¶ niepojête, wrêcz chore… Mo¿liwe jedynie w „najlepszym modelu ³owiectwa na ¶wiecie”… PS Mimo wszystko jestem sk³onny uznaæ, ¿e pozostawienie w statucie zapisu § 157 ust. 3 jest wynikiem jedynie… niedopatrzenia prawników pana Blocha (o delegatach na KZD nie wspomnê, bo oni nie posiadaj± ¿adnej praktycznej mo¿liwo¶ci wp³ywania na bieg wydarzeñ, w szczególno¶ci na brzmienie zapisów statutu, czego dowodem s± chocia¿by ostatnie zjazdy). Oto bowiem muszê uderzyæ siê w pier¶ i przyznaæ, ¿e sam… równie¿ przysn±³em :-), gdy analizowa³em zapisy statutu przed XXIII KZD PZ£, który – jak pamiêtamy – mia³ miejsce we wrze¶niu 2015 r. W § 157 … nie domaga³em siê ¿adnych zmian (klik (forum.lowiecki.pl/read.php?f=15&i=115973&t=115973)). Na moj± obronê pozostaje fakt, ¿e dzia³am indywidualnie i mogê tego i owego nie zauwa¿yæ. Pan Bloch posiada do dyspozycji ca³± armiê prawników. Nie powinny im siê tego rodzaju b³êdy przydarzaæ.

Autor: bia³yjarek  godzina: 18:03
Dziêki Artur 1234! Ci¶nie mi siê do ust nastêpne pytanie.Je¿eli po wyczerpaniu tzw. drogi wewn±trzorganizacyjnej na podstawie art. 45 ust. 1 Konstytucji RP mo¿na domagaæ siê rozpoznania sprawy przed S±dem Powszechnym to w jakim celu wykre¶lono ze statutu zapis § 25. Czy nie jest to ograniczenie praw obywatelskich w my¶l wy¿ej przywo³anego artyku³u.

Autor: Artur1234  godzina: 18:54
A pytaj, pytaj, bia³yjarku… Nie krêpuj siê… Kto pyta, nie b³±dzi... § 25 Po wyczerpaniu postêpowania wewn±trzorganizacyjnego, w sprawach dotycz±cych utraty cz³onkostwa w Zrzeszeniu, zainteresowany mo¿e dochodziæ swoich praw na drodze s±dowej przed s±dem powszechnym. Wykre¶lono § 25, gdy¿ po pierwsze by³ on tylko ma³o udan± kopi± zakwestionowanego przez TK w dniu 6 listopada 2012 r. art. 33 ust. 6 ustawy Prawo ³owieckie:Art. 33 ust. 6. W sprawach nabycia lub utraty cz³onkostwa w Polskim Zwi±zku £owieckim oraz utraty cz³onkostwa w kole ³owieckim zaintereso- wany mo¿e - po wyczerpaniu postêpowania wewn±trzorganizacyjnego - dochodziæ swoich praw na drodze s±dowej”, a po drugie i przede wszystkim - ustaw± wzi±tkow± (isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000228) wprowadzono nowe brzmienie tego zakwestionowanego zapisu w ustawie Prawo ³owieckie i nie wypada³o, aby dalej w statucie trzymaæ tak± bzdurê. Wygl±da to nowe brzmienie w ustawie teraz tak: „Art. 33. 6. W sprawach utraty cz³onkostwa w kole ³owieckim, nabycia lub utraty cz³onkostwa w Polskim Zwi±zku £owieckim po wyczerpaniu postêpowania wewn±trz- organizacyjnego albo od orzeczeñ i postanowieñ koñcz±cych postêpowanie dyscypli- narne stronom postêpowania przys³uguje, w terminie 14 dni od otrzymania rozstrzyg- niêcia koñcz±cego postêpowanie, odwo³anie do s±du okrêgowego, z zastrze¿eniem art. 42da ust. 3. Od orzeczenia s±du okrêgowego kasacja nie przys³uguje”. Nawiasem mówi±c, ... te¿ do d##y :-), gdy¿ narusza m.in. art. 176 ust. 1 Konstytucji: „Postêpowanie s±dowe jest co najmniej dwuinstancyjne”.