Poniedziałek
02.11.2020
nr 307 (5573 )
ISSN 1734-6827
Komentarze czytelników

... do felietonów
22:09 CzesiekChyba Pan nie doczeka aby ziścił się ten stek fantazji któreś wypisał, nie ma to ani racji bytu ani składu ani ładu. A totalnym odlotem jest tekst że polowanie stało by się tańsze. Wiem jak jest Czechach w niemczech i teraz to garść drobniaków płacimy za możliwość polowania na dużych obszarach. Myślę że za telefon rocznie więcej płace niż za możliwość polowania na 19.000ha w moim kole. Cieszę , że jest jak jest a wasze fantazje na szczeście nie wychodzą poza ten portal.Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
17:18 Old MillPanie Sumada. Problem jeleni? To zaden problem, odlowic w siatki jak w PA ( 5000 szt - mozna, Oni je jeszcze zakolczykowali i za kolczyk jest/ placa $100, odlowili dla stworzenie m.in map dna) ), antykoncepcja, odstrzal przez regulatorow stanow, nie hobbystow a zawodowcow. Wprowadzic programy odstrzalu jak w USA, w ktorych moga uczestniczyc mysliwi spoza kola, kol lowieckich dzierzawiacych obwody. To jest easy peasy!!! Gdyby poszli ta droga 6 miesiecy i stany jeleni doprowadzone do porzadku. Znam miasteczka, gdzie w 2 tygodnie regulatorzy w lasach I parkach do okola zredukowali 800 szt. Tusze poszly na mieso. Czysto I bezpiecznie.Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
16:33 sumadaJa spróbuję przekornie od strony rolnika spojrzeć. Każdy rolnik może inaczej patrzeć oczywiście. Myślę że wielu nie chciałoby aby ktoś im tam deptał ziemię, a zwierz wyżerał i tratował plony. Jeśli od wielu by to zależało to woleliby aby nie było szkodników na polach. Rolnicy za pomocą herbicydów i pestycydów niszczą to co im przeszkadza. Potrafią też truć gryzonie i wielu wolałoby aby mogli podobnie zniszczyć dziki i jelenie i spokojnie sobie gospodarzyć bez dodatkowych czynności jak szukanie szkód a potem pertraktowanie o wysokość odszkodowania. Może teraz by dostali więcej bo za dzierżawę kasa może by większa była ale ja bym nie chciał aby w moim domu ktoś hodował szczury nawet jakby mi płacił. Trochę to przekorne ale to dla rozszerzenia dyskusji. Ponadto wszystko wskazuje na to, że ilość np jeleni stale rośnie i myśliwi mają kłopot aby ustabilizować ich liczebność. Czy nowy model to zapewni? Kolejne pytanie czy nowy model zapewni zwiększenie ilości myśliwych a raczej czy większa ilość myśliwych będzie się mogła polować bez blokad jak zamknięte na nowych koła.Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
15:25 lelek_nowyKantor, a jak ma stracić zwierzyna? Jeżeli mówimy, że traci, to najbardziej obecnie. Polityka rżnięcia dzików gdzie, jak i kiedy popadnie oraz eksterminacja jelenia z lasu jako szkodnika, w tym przez cięcie lasu bez umiaru i ochronę wilka, tej zwierzynie raczej nie służy. O zwierzynie drobnej już nie wspomnę, bo rolnikom jest ona obojętna, a ich zainteresowania, żeby ich grunty były przyjazne zwierzynie drobnej nie ma, bo polowanie na tę zwierzynę nie daje im nic. Ale kiedy tenuta dzierżawna zależeć będzie od atrakcyjności polowania na zająca, czy bażanta, to nie tylko myśliwy, ale również rolnik będzie zainteresowany tą zwierzyną.Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
15:15 lelek_nowyBronek, każdy model można odnosić go do każdego innego historycznie wcześniejszego. Ten z II RP nie ma obecnie racji bytu, a zresztą nie jest kopiowany w propozycji artykułu. Wprawdzie obwód własny jest podobny do tego sprzed 90 lat, ale pozostałe typy obwodów już nie. Za to obwody gminne są bardzo podobne do obwodów obecnych, bo o ich kształcie nie decyduje właściciel gruntu, za to jego tworzenie odbywa się bliżej tych, których dotyczy, eliminując PZŁ jako podmiot całkowicie niepotrzebny do tworzenia i decydowania o dzierżawach.Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
14:58 Kantor IW obecnym systemie i w każdym innym, włąścicielom gruntu to generalnie, wszystko jedno kto poluje na ich polach byle płacił za szkody no i żeby pieniądze z dzierżawy były większe i wpływały bezpośrednio do kieszeni rolnika. Większość znanych mi myśliwych i kół ma dobre relacje z rolnikami, bo uprzejmość i możliwość współpracy nie zależy od modelu. Na każdej rewolucyjnej zmianie modelu straci tylko jeden element układanki, najmniej winny, zwierzyna. Zawsze byłem zwolennikiem ewolucji a nie rewolucji. Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
14:39 BronekzWalbrzychaPopieram, Popieram, Popieram przy czym tworzenie nowego modelu w odniesieniu do II RP, Jej tradycji i organizacji Państwa to sprawa z góry skazana na niepowodznie. III RP ma tyle wspólnego z II RP co kogut z jastrzębiem. Prawo tworzone przez ludzi i dla ludzi, których nie ma nie jest zrozumiałe ani potrzebne dla mas robotniczo-chłopskich zasiedlających kraine nad Wisłą. Przypomnia to odwoływanie się naszego współczesnego PSL'u do etosu Witosa. Słabo to wygląda. W historii tego kraju jest cała masa przykładów na rozumne i oświecone idee. Za to lubię czytać "lowiecki" - jest tu kilku marzycieli, dzięki którym teraźniejszość tak nie bije po oczach. Miło poczytac jak to "drzewiej" bywało. Nie chciałbym odbierać zapału autorom ale według moich szacunków jeżeli sami (Polacy) nie wpakujemy się w jakąś awanturę w sąsiadem i ziemia wytrzyma pasożyta pt. człowiek przez następne kilka wieków to w końcu przyjdzie na świat pokolenie, które ten model wyprostuje. To tak aby zakończyć optymistycznie... Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
13:28 jaszczurOczywiście Andiz2, zabranie koryta tym z PZŁ, którzy "sprawiedliwe" dogadają się dzisiaj z urzędnikami marszałka województwa, administracją lasów, myśliwymi z pomijaniem właścicieli nieruchomości, byłoby nie do przyjęcia. A przecież zasada jest prosta, im mniej stron biorących udział w tworzeniu i dzierżawieniu obwodów, tym mniej przekrętów. Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
13:21 Old MillAndiz2 zejscie na ziemie sie zbliza, glownie dla utrwalaczy, bo znowu jak w 1952 roku zadecyduje polityka bez was o was! Widac to taka polska tradycja!Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
13:16 Andiz2Bardzo się cieszę, ze takie poglady jak p.Gawlickiego są wyłącznie teoretyczne i takie pozostaną. Wiadomo komu przeszkadza obecny system łowiectwa w Polsce tzw. reformatorom którzy są najczęściej tzw. wolnymi strzelcami lub mają problemy we własnym KŁ. Piszę uogólniając są pewnie od tego wyjatki. Już widzę "sprawiedliwe" dogadanie się urzędników starostwa z rolnikami i myśliwych którzy polują taniej niż przy obecnych zasadach. Idea fix -bujda jak kto woli. Bardzo proszę o zejście na Ziemię. Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
13:15 Old MillTak naprawde poza tym portalem, nikt nie mowi o rzeczach waznych. Smiech ogarnia, ze Ci, ktorym przed wszystkim powinno na lowiectwie zalezec, przez caly okres trwajacego bierutowskiego lowiectwa nie chca byc uczestnikiem takich rozwazan, nie mowiac o wladzach pzl.W konsekwencji decyzje , ktore kiedys niewatpliwie zapadna, beda bez mysliwych. Bardzo podoba sie mnie ten temat i sposob ujecia.Na dodatek widze w tym mozliwosc konsensusu, glownie ze srodowiskiem rolnikow.Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
13:11 Piotr GawlickiOdpowiadam:


1. Tekst mówi jednoznacznie "o minimalnej ciągła powierzchni 150 ha", a więc nie o kilku kawałkach.


2. Obwód własny rejestruje właściciel, nie dzierżawca. Dzierżawa polowania i dzierżawa ziemi pod uprawę to dwie różne sprawy i nie muszę dotyczyć tej samej osoby. Dzierżawca prawa polowania podpisujący umowę na 5 lat wie, że dzierżawa pod uprawę ziemi z inną osoba wygaśnie po 2 latach. Jak będzie miał obawy kto i co będzie uprawiał na tym gruncie po 2 latach, to nie podpisze umowy dzierżawy.


3. 150 ha (np. 1 km x 1,5 km) to mniej więcej obszar, który koła określają jako rejon/rewir/sektor/łowisko, tj. miejsce wykonywania polowania wpisywane do książki i oczywiście, może to być obwód bardzo atrakcyjny lub nieatrakcyjny, a to wpłynie na decyzje właściciel, czy prawo polowania wydzierżawić i za ile, czy też polować tam samemu. A jeżeli jego ziemia w ogóle nie jest łowiecko atrakcyjna, to nie będzie rejestrował obwodu własnego.


4.Hipotetycznie, jak sam lub z kolegami będę się zastanawiał czy dany obwód własny wydzierżawić, będąc świadomym, że będzie obsiewany kukurydzą, to mam wybór:
- dzierżawić, ustalając z właścicielem, że stworzy wolne pasy z inną uprawą zbieraną wcześniej, np. rzepak lub zboże, co wydłuży okres polowania na obwodzie;
- dzierżawić i polować tylko w okresie grudzień - kwiecień, a w pozostałym okresie polować na innym wydzierżawionym obwodzie lub nie polować w ogóle;
- nie dzierżawić.
Nie ma przymusu, a warunki uzgadniają lub rezygnują dwie wolne w swoich decyzjach strony.


5. Rozporządzenie z 1927 r. nie ma tu nic do rzeczy, a zmiany społeczne wymagają, żeby istniał wybór pozwalający na wyłączenie swojej ziemi z polowania, a tak jest właśnie obecnie i powinno zostać w rozwiązaniach przyszłego łowiectwa normalnego.
Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
12:44 LesławPytanie. Obwód własny o powierzchni 150 ha w jednym kawałku czy w 10 po 15 ha ? Bo jak wiemy to niewielu rolników ma swoje grunty scalone. Ale przyjmijmy jest to w jednym kawałku. Ale teraz czy grunt ma być własnością osoby czy wystarczy dzierżawa ? Na ile lat ma być ta dzierżawa ? przyjmijmy że dzierżawa na obwód z właścicielem obwodu własnego podpisana jest na 5 lat, ale właściciel ma podpisaną swoja umowę na dzierżawę z właścicielem gruntu na np 2 lata i ? Co z pozostałym 3 latami ? Renegocjacja dzierżawy ? O ile jest to fajna powierzchnia jeśli mówimy o zwierzynie drobnej i lisie to w przypadku sarny, jelenia i dzika to już nie jest tak kolorowo. I teraz pytanie. Mamy obwód własny obejmujący np 200 ha w jednym kawałku. Szanowny pan, autor decyduje się z 10 kolegami wydzierżawić ten obwód, a rolnik cały ten areał obsiewa kukurydzą i ? Jak szanowny pan zamierza polować na tym obwodzie od maja do listopada ? Jak zamierza pan polować w pozostałym okresie w monokulturze ? I na co ? Należy pamiętać również, że w ustawie z 1927 roku nie było możliwości wyłączenia swojego gruntu z obwodu. Taki drobniutki szczególik. Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody
12:41 werantNowelizacja ustawy "Prawo łowieckie", jest na ten czas najważniejsza. Zmiany wymagają szerokiej konsultacji społecznej, nie tylko rolników, leśników, itd. Proponowany "model łowiectwa" ma swoje plusy i minusy. Obecny "model łowiectwa" (ponoć idealny) jest krytykowany, jako relikt minionej epoki. Zmiany strukturalne (monopolu), dostosowane do podziału administracyjnego państwa, ułatwi funkcjonowanie łowiectwa w Polsce.Tytuł:
Łowiectwo normalne - obwody

... do zdjęć
21:13 Old Mill Tego goscia z mojej lewej strony kojarze, gdzies go spotkalem.
15:38 Zdzichu64 bardzo podobny mi sie trafil , gratuluje
15:33 Zdzichu64